Turen til Polen i 1998

Meget har forandret sig, der er kommen bedre marinaer og flotte bygninger, her er også mange flere turister.

Stralsund har en ny bro og marinaen mod nord er vældig god, byen er blevet flot. 

Det startede med, at nogle stykker af Langtursejlerne på Fyn fik en ide om, at sejle en fællestur til Rügen og videre til Polen. Som sagt så gjort.  Der blev holdt nogle møder hvor turen blev  planlagt. Det  blev besluttet, at vi skulle samles i Stubbekøbing søndag den 12 juli, hvor også de fælles indkøbte søkort skulle fordeles. Turen  skulle så starte mandag morgen med kurs mod Vitte på Hiddensee  (Rügen).

 

Der var fælles grill på kajen søndag aften. Vi var 9 både, så det  blev til en del snak … men vejrmeldingen var imod os – op til  kuling fra vest nordvest aftagende om eftermiddagen, så der var ikke stemning for at sejle. Vi var 2 som godt ville af sted mandag ..

 

Det blev kun til, at Bifrost sejlede tidligt om morgenen. Der var ingen problemer med at komme af sted, fint sejlervejr helt ned til Hesnæs, herefter gik det bare af sted kun for fok og storsejl. Det blev en frisk tur ud over storskibsruten, og storskibe var der nok af. Dem skal der holdes øje med, for de kommer stærkt … Det blev lidt bedre vejr efterhånden som vi nærmede og Rügen. Vi gik nord om Hiddensee, hvor der er gode afmærkninger, og dem skal man holde sig til. Her bag øen var der fladt vand og  masser af færger. Vi ankom til lystbådhavnen som ligger nord for færgehavnen .. her var mange både, svært at finde plads, men vi fandt en helt inde. Her er gode bade- og toilet forhold, men de ved også hvad de vil have for det, 23 mark i døgnet, og lad være med at komme snigende om morgenen før kl 8.00, for så tror havnefogeden, at du har været der hele natten .

Her på øen er der ingen biler, kun hestevogne, cykler og traktorer.  Næste dag  lejede vi  en cykel (10 mark for en dag) vi har kun èn ombord, og tog på tur Hiddensee rundt. Det var en flot tur selv i hårdt blæsevejr (kuling med vindstød op til stormstyrke) - det var godt at vi var kommet over ..

 

Vi sejlede mod  Stralsund  torsdag formiddag. Der er tre steder at lægge til, og den nemmeste er lige ind til SB, hvor der er flydebroer. Toilet og bad findes i containere ved havnefogeden, og hos ham kan man også bestille morgenbrød, som så bliver leveret på båden kl. 7.30. Herfra kan man se, når broen lukker op, og det gør den 3 gange  om dagen. Det står i kortet, men tjek lige tiderne, for vores passede ikke, selv om det var nye kort .. De andre 2 steder er på hver sin side hen mod broen. Der kan også købes diesel ved en gul Shell container!!

 Der er meget at se på i Stralsund, og der bliver restaureret på livet løs. Her er mange fine butikker, og man kan købe næsten alt som i resten af  Tyskland. På havnen mødte vi den sidste båd, som skulle med på turen. Han var kommet direkte fra Svendborg .

 Wolgast var næste mål, en tur stik øst og dér var vinden også, så det blev for motor den halve vej. Vi fandt bøjen ved indsejlingen til Peenestrom. Lige nord for ligger der en ø der hedder Ruden, som er en gammel marinebase. Der må man godt ligge, men der er ikke andet end en vandhane og nogle huse, og om morgenen kommer der en båd og kræver havnepenge ..

Her i starten af  Peenestrom kan man se en marinebase fra østtiden ind til BB. Der er også en havn og en gammel flyveplads, som nu bliver brugt af sportsfly. Man siger også, at der er vilde hunde i området i dag. Vi så lidt flyveopvisning og faldskærmsudspring, da vi sejlede forbi. Vi sejlede videre, og her er en fin afmærkning med numre på bøjerne, og de passer med dem i kortet .. Her i Peenestrom kan man møde store handelsskibe, men der er alligevel muligheder for at overnatte i sivene, da der tilsyneladende ikke sejles om natten.

 

Wolgast  ligger ved en helt ny klapbro. Lystbådhavnen er lige ind til SB, men der er ikke for meget vand. Her sad Ib fast første gang, men det var kun dynd. Fine forhold, en lille pæn by. Havnen har en lille restaurant, det er samtidig her havnefogden er, så her bliver alt ordnet med det samme. Det er også muligt at ligge på den anden side af broen, men her er ikke så fine forhold men en bådbutik…

Næste dag skulle vi sejle minimum 5 knob i snit for at nå den anden bro, ellers skulle vi vente 3 – 4 timer. Det nåede vi, men den lukkede ikke op .. Der lå en del andre både på begge sider, så vi prajede en tysker og spurgte om, hvad der var galt. Her fik vi at vide, at der var nye åbningstider. Det fik vi skrevet op, for vi skulle jo den vej tilbage ..

Efter at havde passeret kom vi til resterne af en bro .. et gammelt jernstativ som lignede noget, der var blevet bombet under krigen.. Der var afmærkning, så man kunne sejle igennem det, men jeg valgte nu afmærkningen uden om, og nu var vi på vej ud i Stettiner Haff. Dette er et stort indhav, hvor det er ferskvand fra floden, der løber ud.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  Her er vi så på vej til den Polske grænse, som består af en række gule bøjer med numre på.  Der ligger et vagtskib, som man skal henvende sig til, inden man begiver sig ind i Polsk farvand. De er flinke, selv om de har en kanon på agterdækket og en hurtig speedbåd ved siden, som de bruger til at fange dem, som ikke kommer hen til dem. De vil blot se skibets navn og spørge, hvor du skal  hen, og hvor mange der er ombord. Så får du nogle papirer og besked på at henvende dig til toldstedet .. ikke nogen problemer det tog ikke 5 min., så var vi af sted igen. Det hjælper at tale engelsk, de er ikke særligt forelsket i tyskerne .. Vi ankom til Trzebiez gennem den nordlige indsejling, der skal man være lidt forsigtig, hvis man stikker 2 m som IB, for han hængte et kort øjeblik, men kom af ved egen hjælp. Vi kom nok en time senere, end tolderne havde regnet med,  for de havde meget travlt, men det var også lørdag aften. Vi havde lavet nogle papirer hjemmefra med bådens nr. og navn, tilhørsforhold, besætningens data og pasnummer i 2 eksemplarer. Det var helt fint, men der er både told og politi, så vi måtte udfylde 2 mere.

Havnebygningen var en gammel sejlerskole, og der lå  nogle meget gamle sejlbåde. Den ene havde vi set sidste år oppe i  Sverige fyldt med unge mennesker, og det var der også ombord nu. De havde grill på kajen og musik. Her var pæne forhold, flinke folk. Vi gik på restaurant og spiste, mad og ½ l øl til 4 voksne for 180 kr. Næste dag ankom en anden dansker sydfra. Han var på vej hjem, og  de havde  kun godt at sige om deres oplevelser.

Vi sejlede videre op ad Oder floden. Der var en frisk vind men sol, så det gik bare af sted. Der var en del trafik, også af meget store skibe.

Vi ankom til marinaen Goclaw, som har været omtalt i nogle af bådbladene. Her mødte vi en  af mine bekendte, så nu var vi 3 danske både. Højt solskin. Marinaen bliver passet af nogle ældre folk, og der er vagt på hele døgnet. Sporvognens endestation er lige ved døren, her står vi på ind til centrum. Der fandt vi en turistinformation, som kunne fortælle hvor og hvad der var, at opleve i Szczecin (Stettin). De gav os et kort over den indre by, her var malet røde streger på fortovet fra den ene turistattraktion mod den anden. Vi var på byens største marked, og det var meget stort. Her kunne man købe næsten alt .. Vores indkøb til aftenens grill var meget billigt, rødvin, steeks, grønsager og brød, det dyreste var øl..

Tilbage i marinaen. Vi fik erobret en grillplads nær ved floden  i skygge af nogle store træer, for det var drøn varmt 40°! Det blev sent .

Vi sejlede længere op af Oder floden helt op til broen, hvor vi skulle have mast af, hvis vi skulle til Berlin.Her fandt vi en fin marina helt i bunden af søen Dabie. Der var megen travlhed, for her rigger berlinerne af, inden de starter deres hjemtur, som tager ca. 3 dage. De skal gennem 3 sluser og et hejseværk, før de er tilbage, men de gør det gerne, for at kunne sejle oppe ved vores kyster ..

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Her oplevede vi et fantastisk tordenvejr, uden vi fik mere end 5 min. spredt regn,  men det rullede og lyste op over hele nattehimlen i næste to timer, som et stort lysshow ..

Fra marinaen sejlede vi op gennem søen. En stille, flot solskinsdag ud og ind mellem bundgarnene. De er markeret i den ene ende, og man skal passe på, for det er som at sejle i junglen. På vores tur  talte vi 17 ørne og masser af fiskehejre.

Tilbage på floden gik det mod Stepnica  en lille by på østsiden af Oder. Der var en lille lystbådhavn  ved siden af en trafikhavn. Der er kun 1½ m vand, vi gik ind i trafikhavnen, hvor der var masser af plads. En tur i byen fortalte, at her var det  polakkerne selv, der holdt ferie. Der var en fin strand, pæne gader og priser som var billigere, end der hvor vi kom fra. Om aftenen sejlede vi til Trzebiez, for vi fik at vide, at vi nok ikke måtte ligge i trafikhavnen, og der var jo heller ikke nogen service. Det var sent inden vi var fortøjet, så havnefogeden var gået, men der kom en med en nøgle til baderummet. Så kunne vi ordne betalingen om morgenen, så de stolede på os her.

Vi klarerede ud næste formiddag, og begav os tilbage til Tyskland, men først tankede vi diesel, det kostede kun 3 kr. pr. l. så alt blev fyldt, men husk  hvis du bliver stoppet af den tyske told, skal du betale afgift.

Vi nåede Ueckermünde hen på eftermiddagen efter en fin tur med genuaen spilet og højt solskin.

Vi fik en fin plads, men pas på pælene! de er nemlig gamle borerør (jern). Havnefogden gav vand, tanken var nemlig tom, (vi turde ikke tage vand i Polen) så nu skulle den fyldes..

Der var byfest og kapsejlads med store søspejderbåde. Her var fine supermarkeder med billigt øl (69pf for ½ l),        Wolgast, ved den anden bro, blev næste mål. Herfra krydsede vi op ad Peenestrom (Det gav et hak i kølen, men det så vi først, da vi kom på land).Man skal ikke gå for meget inden om bøjerne - vi gik på grund, og så ville besætningen (Bente) ikke mere. Nu gik det for motor til Greifswald, hvor vi skulle besøge Hansa værftet.

 Det er en sjov oplevelse at anduve en flodmunding. Du sejler mod en strandbred, uden at kunne se hvor du skal ind, så først når du er helt henne ved indsejlingen, bliver det tydeligt, og ingen problemer i det. Der kan være en færge eller  andre større skib på vej ud, men der tudes tydeligt, så hold igen eller ind til siden. Lidt inde er en lille vippebro, der åbner hver anden time efter 8 om morgenen, meget malerisk. Det er nok at ligge ude i den yderst del af floden, turen til byen er lang, så hvis man sejler derop, er der flere steder man kan fortøje. Vi lå helt oppe ved værftet, hvor der er meget fint, men stadig et stykke vej til byen hvis der skal handles.

Vi sejlede fra Greifswald til Stralsund i dårligt vejr. Der var lovet tiltagende dårligt vejr resten af ugen for Østersøen, så vi ville op til en havn, hvor vi kunne stikke over når vejret var til det… Havnen i Stralsund var fyldt, så da vi havde handlet, stak vi af igen til Barhöft syd for Hiddensee. Her gik Ib rigtig på grund, forkert vej om bøjerne, og så stod han der. Vi bakkede så tæt på vi kunne, fik en trosse over, Så prøvede vi begge, det hjalp – og nu var vi ude i renden igen. Inde i Barhöft var der ikke til at ligge, vinden stod lige ind, så alle blev trykket op i bunden af havnen. Vi sejlede videre helt ud til anduvningen syd for Hiddensee og så mod Darber Ort. Vinden tog til, men den var med os, så det gik derudaf. Da vi ville anduve, var der en redningsaktion i gang. Der sad en tysker uden på revet, her var bølgerne store. Godt inde i havnen blev vi prajet af havnefogden, med besked om at henvende os i den orange container, for at udfylde papirer og betale for at ligge her. Tysk grundighed, nå men han var nu meget flink bagefter, og ham tyskeren, som sad på grund, kom også hel ind. Dette er en nødhavn og skal betragtes som sådan. Vi skal være ude næste dag kl 11.00, men hvis der er problemer, så skulle vi komme og sige det. Der er heller ingen service af nogen art, 2 lokummer som du skal betale for slut. Da vi skulle sejle næste dag, var der lidt panik på nabobåden. Sikkert ikke nogle, der havde sejlet ret meget. De var ved at rive påhængsmotoren af en H-båd, som lå bag dem, havde nær mistet deres bedstefar, og da vi kom ud i havneløbet, sad de på grund. Her kunne vi ikke hjælpe, for det var om at komme fri af stranden, for søen stod lige ind og renden var smal.

Godt ude forbi kvadranten ( der er 2 kompas afmærkninger de skal respekteres) med kurs mod Gedser, var alt  fint igen. Vi gik forbi Gedser og op igennem Guldborgsund til Guldborg. Her blev vi for natten - fint sted .. Så videre til Omø, dejlig tur i fint solskin, men ikke sjovt at følge med en X-374 (det er umuligt). Det blev til afslutnings grillaften og tak for turen. Næste dag var det hjem…. En god og oplevelsesrig ferie med mange indtryk..     

 ’’ BIFROST179’’