Assens Sejlklubs Aftenskole.

      Skolen har til huse i sejlklubbens lokaler vinteren igennem.. Der er en teoretisk del som vare hele vinteren, pensum er Duelighedsprøven 

     Den praktiske del består af sejlads i efteråret hvor man får prøvet at sejle for sejl,  for motor, efter kompas og mellem sømærker, i mørke efter fyr linier og lys, mand over bord, knob, mm.

     I foråret var de så heldig at få lov til at hente Ole’s nye Gip-sea 37 i Randers og sejle den til Assens…

Det blev en rigtig god øvelse inden de skulle aflægge prøve.  Her var mulighed for at få prøvet den teoretiske - og den praktiske del af under virkelige forhold ..

     Det blev en hård tur. Der var meldt 10-13 s.m SV for hele week-enden.

     Vi tog af sted. Fra Randers til Bønnerup var det rimeligt, så kunne vi se, om der skulle sejles videre  herfra.

     Vi var 2 instruktører,  Laila som står for undervisningen og Ivan som hjælper til med det Praktiske.

     Randers fjord er lang så det startede med fin motorsejlads. Alle var ved godt mod, og der blev gjort bestik …

     Udenfor Fjorden blev det lidt Friskt, men det gik. Der var nogle, der blev lidt rolige, men alle klarede sig fint! ”det var      med at blive oppe i den friske luft”..

    Kursen passede fint, sømærkerne stod hvor de skulle, og havnen var der også, men det med  at bedømme hvor langt     der var til havnen, når man kan se den, er ikke altid rigtig. - man vil godt i land.

    Godt fortøjet i en havn hvor alle bådene stod  på land endnu, masse af plads, bad og toiletter 

    Der blev lavet varm mad og en drink til at gå til køjs på.. Vi var jo mange så der var fyldt godt op!

    Næste morgen  blæste det stadig godt fra S V, men efter morgenmaden og en lille en, sejlede vi. 

    - der var stadig langt hjem..

Nu skulle der lægges kurs, og sættes Waypoint. De fleste var samlet omkring bordet i kahytten , ”det var en fejl !” Vi skulle have lavet vores bestik inde i havnen,  for det varede ikke så længe efter at vi var kommet til søs, før den første blev søsyg …Nu var der mange samlet i cockpittet , der er ikke noget som frisk luft og en horisont at se på..

Det blev en hård tur ned langs Djurslands næse. Efter vi havde passeret Hjelm og havde Samsø i sigte, kunne vi godt se, at vi skulle finde en havn hvor vi kunne sætte dem af, som ikke havde fri om mandagen

Det blev besluttet at gå til HOU. Her kunne dem der skulle af blive afhentet og så kunne vi 3 der var tilbage sejle næste dag. Sådan gik det , godt i havn fik vi læsset af og lavet mad, bad, toilet og så til køjs, os der var tilbage sov godt..

Næste morgen. Det fineste sejlervejr, fin vind, solskin men stadig syd vest.  Så det var kryds, men det gik rigtig godt der ud af. Igennem Lillebælt fik vi frokost - Kaj stod for madlavningen, så der manglede ikke noget. Det gav nogle regnbyger her fra og til Assens, men vi var i Havn sidst på eftermiddagen .

Fin tur i april, alle bestod senere deres prøver, så også et godt resultat her.

Man kunne godt få nogle gode idéer om hvad en sejlerskole burde indeholde, Det var min fornemmelse, at her blev prøvet noget som mange af dem, først ville have prøvet meget senere.

Her var vi en god gruppe og et godt skib, hvor alle kunne få prøvet det de havde lyst til.

 

Ivan Frost